Polkupyörän kuljetus lentokoneessa 2018

Polkupyörän kuljetus lentokoneessa ei välttämättä vaadi laatikoa suojaksi.

Varmista aina erikseen lentoyhtiöltä miten pyörä suojataan matkan ajaksi. Mikä on koko paketin sallittu maksimi koko (pituus, leveys, korkeus) ja paino.

a. kuljetus ilman suojalaatikkoa

Polkimet irroitetaan, ohjaus tanko käännetään rungon suuntaiseksi ja lukitaan tähän asentoon siten että eturengas ei pääse kääntymään. Lennon ajaksi pitää myös laskea renkaiden paine. Jätä kuitenkin ilmaa hieman renkaisiin näin pyörän liikuttaminen onnistuu helposti. Ennen pyörän luovutusta lukitse renkaat jarruilla siten että pyörät eivät pääse pyörimään.

Ketjut ja vaihteensiirtäjät kannattaa suojata kuplamuovilla tms.  Näihin osiin tahtoo tarttua läpivalaisu laitteesta roikkuvat muovi hapsut helpossti. Koko pyörän voi myös sujauttaa isoon muovipussiin.

b. kuljetus pahvilaatikossa

Hanki fillariliikkeestä, suomesta tai ulkomailta, pahvilaatikko.

Bangkok suvarnabum

Pieni laatikko teipattuna isompaan laatikkoon pitää sisällään runkoon integroidun satulatolpan ja siitäkös on riesaa.

Pakka ja suojaa pyörä hyvin laatikkoon. Mikäli pyörä mahtuu laatikkoon ilman renkaiden irrotusta on se aina eduksi. Mittaa ja punnitse valmis paketti. Mikäli joudut maksamaan pyörän kuljetuksen erikseen niin nyt voit täyttää laatikon tyhjät tilat matkatavaroilla täyteen painoon saakka. Itse olen laittanut kuljetuslaatikkoon joskus lisäakun, vaarana on laatikon purku ja akun koon tarkistus kentällä. Jätä akku sellaiseen kohtaan laatikossa että saat akun pois laatikosta tarvittaessa helposti.

Itse olen kuljettanut pyörää kummallakin tavalla. Tosiasia on että pyörään tulee kuljetuksen aikana helposti erilaisia kolhuja ja vaurioita varsinkin ilman pahvilaatikon suojaa.

Jos sinulla on mahdollisuus käyttää muovista pyörän kuljetuslaatikkoa niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Erillisen laatikon voi vuokrata tai ostaa liikkestä. Joillain seuroilla on myös laatikoita yhteiskäytössä.

Muovilaatikon käytön tekee hankalaksi se että paluu lento pitää on tapahduttava samalta kentältä. Oma haasteensa on matkan aikana tehtävät muut siirtymät lentokoneella, junalla tai autoilla.

Osa lentokentistä vaatii että pyörä on pahvisessa tai muovisessa laatikossa kuten Bangkok suvarnabhumi. Varmista tämä lipunvarauksen yhteydessä.

Paluu matkalla suojaamatta kuljetettava pyörä on poikkeuksetta tuottanut lisä vaivaa. Kerran Malagassa jouduin kuljettamaan pyörän henkilökunnan opastuksella terminaalin alakertaan ja huolehtimaan itse pyörän läpivalaisusta.

Pyörä kannattaa lyhyillä loma matkoilla vuokrata paikanpäältä koska lento kuljetus maksaa yleensä 50-100 euroa per suunta. Tarkista tämä lentoyhtiöstä.

Helsinki Vantaa kentälle voit jättää pyörän jo lentoa edeltävänä päivänä matkatavara hotelliin, tämä onkin erinomaisen hyvä palvelu.  Bangkokista aamulento finnairilla on tiukka mutta aina on fillari kyytiin ehtinyt.

Varaa kentälle riittävästi aikaa kun matkassasi on polkupyörä.  Pyörä jää ylisuurten matkatavaroiden pisteeseen ja sieltä se myös noudetaan. Joskus yöllä lennon ollessa myöhässä ja kentän ollessa hyvin pieni ja hiljainen olen saanut pyörän hihnalta tai muusta oudosta paikasta. Jostain se aina on kuitenkin löytynyt.

Juoma suositukseni pyörän pakkauksen yhteydessä on olut. Ruokana kevyt kiinalainen kasviskeitto. Pakkaaminen on melko työläs ja hikinen homma.

Sitten vaan kohti suuria seikkailuja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Romaniaa ristiin rastiin pääsiäis tunnelmissa

Etelä Viro 2018