Romaniaa ristiin rastiin pääsiäis tunnelmissa


Tällä polkupyörä matkalla tuli ajettua Romaniassa Karpaattien ympäristössä, tarkemmin Fagarasvuorten ympärin, matkaa kertyi noin 800 km kaikkine mutkineen kun oikeen tarkasti laskee ja kovasti viivotinta venyttää.



Maasto oli vaihtelevaa samoin teiden kunto. Huonoimpia ovat Bukarestin sisääntuloväylät. Muuten ajamani tie osuudet olivat melko hyviä tai paikoitellen loistavia. Maisemat olivat myös todella upeita.



Nousuprosentti olivat kohtuullisia vaihdellen 5-10 prosentin välillä. Muutamia 14 prosenttisia nousuja sattui myös matkalleni.



Tällä matkalla mieleen painuvimmat paikkat olivat Brasov ja Transfagarasin tie DN7C joka avataan vasta kesäkuussa. Pääsin kuitenkin nousemaan Transfagarasia pitkin lumirajan asti eli noin 1,2 kilometrin korkeuteen.






Myös molemminpuolin Fagarasvuoria länsi-itä suunnissa kulkevat tiet olivat upeita. Vuorijonon Pohjoispuolella maisema rajoittui etelässä Fagarasvuoriin ja pohjoisenpuolella silminkantamttomiin peltoaukeaamiin.
Länsipuolen reitti olisi kannatanut ajaa hieman lähempää vuorijonoa
ja koukata Sibuin Pascoaia solan kautta näin olisi välttynyt E81 tie osuudelta osittain. Mutta tahdoin nähdä Olt joen joka olikin aivan mahtava, varsinkin itä rannan puolella jossa liikene oli olematonta.
Loppu pätkän tästä solasta ajoin E81 joka oli melko vilkkaasti liikennöity. Polkupyörä huomioitiin todella hyvin liikenteessä, singnaali piippiä käytetään runsaasti.
Myös reitti Brasovista-Ploestin oli upea vuoristo sola. Ajoin tämän osuuden tietä 1A joka ei ollut kovin vilkas mutta rekkoja siinä kulki aina silloin tällöin muutama perä kanaa. Tien 1A korkeimmasta kohdasta löytyi upea luontopolku. Tästä alkoikin sitten pitkä laskuosuu joka taisi päättyä aikalailla vasta Bukarestissa.














Bukarest

Melko meluisa paikka jossa autoja taitaa olla tuplasti ihmisten määrä.
Tästä kaupungista löytyy kuitenkin paljon suuri ja vähän pienempiä puistoja joissa on kiva istuskella ja katsella lukemattomien vesilähteiden pulppuamista. Vapaa päivinä puistoissa liikkuu todella paljon ihmisiä. Puistoissa on kaiken kaikkiaan todella rento sosiaalinen meininki.
Bukarestissa on myös paljon vanhoja huviloita joiden omistuksesta riidellään kuulemma oikeudessa. Osa näistä huviloita on kuitenkin saatu kunnostettua ja niistä löytyy upeita kahviloita sisäpihoineen.

Curtea de Arges

Piskuinen kaunis kylä jonka transfagaras halkoo. Kylä sulkeutuu kello 19 jokseenkin täydellisesti. Tästä kylästä on hyvä aloittaa tai lopettaa transfagaras, tällä kertaa tämä tie DN7C osuus oli osittain suljettu. Mikäli sää salli tie avataan kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Saavuin tähän kylään melko myöhään. Täklä osuudella puhalsi vastatuuli koko matkan ja tie nousi hitaasti ylöspäin päätyen lopulta fagarasvuorten juurelle. Tämä ensimmäinen ajo päivä oli ehkä yksi raskaimmista.

Olt joki

Pyöräilin Curtea de Argesta
Ramnicu Valcean Olt joen rannalle. Maisemat olivat tällä osuudella todella upeita ja tiet joita ajoin olivat paikoin huippukunnossa. Liikennettä ei juurikaan ollut. Olt solan itäranta oli todella upeaa ajettavaa, maisemat ja tiet olivat sanalla sanoen kohdillaan.

Ajelin E81 pitkin Sibiun, sola oli todella kaunis mutta loppu päässä liikenne oli todella hektistä.
Tämä loppupään kohta olisi kannattanut kiertää Pascoaia solan kautta eli E81 pitää jättää Bretzoin kohdalla. Näin toimien pääsee kokemaan Romanian toisen huipputie osuuden transalpinan DC67.

Sibui

Kaupunki on ollut 2017 euroopan kulttuuri pääkaupunki. Paikkana sibiu on viehättävä paikoin aikaansa pysähtynyt. Aika tässä kaupungissa kului mukavasti kaupungin kahviloissa mailman menoa katsellen ja hissun kissun palautuen.

Ucea de jos

Sijaitsee lähellä Fagarasin kaupunkia ja sieltä on matkaa transfagarasille muutama kilometri. Tästä kylästä löysin tämän matkan edullisimman majapaikan. Noin 200 neliöinen uusi omakotitalo hintaan 9 euroa yö. Päätin törsätä ja vuokrasin talon kahdeks vuorokaudeksi.

Seuraavana aamuna lähdin ajelemaan transfagarasia ylöspäin. Keli muuttui kilometrin korkeudessa huonoksi ensin satoi vettä sitten lunta ja lopuksi rakeet iskivät kimppuun. Senverran kylmetyin että en enää tiesulun jälkeen kyennyt jatkamaan matkaa vaikka näin olin suunnitellut. Korkeusmittari näytti 1.3 km kun käännyin takasin. Eli nyt ei vaellusvälineille tullut käyttöä, ehkä seuraavalla kerralla.

Maisemat olivat upeita varsinkin tiesululta eteenpäin mentäessä. Myös tie oli hyvässä kunnossa, alarinteillä oli jo muutamia kunnossa pito ryhmiä töissä.


Brasov

Seuraavaksi suuntasin brasovin. Pyöräilin aivan vuorijonon vieressä koko matkan. Loppu päässä jälkeen tuli hieman nousua jota sitten seurasi pitkä lasku brasovin keskustaan. Saavuin kaupunkiin myöhään. Sesongin ulkopuolella huone löytyi helposti aivan vanhan kaupungin laidalta.
Brasov oli todella upea kaupunki, vanhan kaupungin keskustassa aikaa olisi voinut viettää useammankin päivän. Keskusta oli täynnä kivoja kahviloita joissa aika vieri siivillä. Brasovin ympäristössä oli hyvät vaellus reitit joita en ikävä kyllä päässyt kiertelemään johtuen kipeytyneestä Akillesjänteestä.

Ploiest

Ympyräsulkeutui jälleen kerra Ploestin jälkeen kun saavuin Bukarestin jossa vielä viestin yhden rennon lomapäivän.

Matka oli kaiken kaikkiaan onnistunut ja voin suositella Romaniaa kaikille jotka tykkäävät pyöräilystä, hyvästä ruuasta ja rennosta ilmapiiristä. Koirista ei ollut haitta vaikka niitä oli todella paljon. Kiitokset kaikille Suomi romania seuran jäsenille jotka autoitte minua matkan suunnittelussa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polkupyörän kuljetus lentokoneessa 2018

Etelä Viro 2018